NEPAL - GENEL ve FAYDALI BİLGİLER

Eylül 2016



Bu yazımda Nepal ile ilgili önemli gördüğüm ve gitmeyi düşünenlere yardımcı olacak bilgileri paylaşmak istiyorum.


NEPAL'E NE ZAMAN GİDİLİR;

Nepal'e gitmeden önce bir blogda ideal aayın Eylül ayı olduğunu okumuştum. Ancak bu ayın özellikle Himalaya'da trekking için iyi bir ay olmadığını yaşayarak gördüm. Bu yüzden bu konuda bilgilendirme yapanların, yazdıklarını bilerek yazmalarında fayda var, yoksa yazdıkları yanıltıcı oluyor. Oradan öğrendiğime göre en iyi aylar, Nisan-Mayıs ve Ekim-Kasım aylarıymış. Seyahatlerinizi bu aylara göre ayarlamanızda fayda var.


    NEPAL'E ULAŞIM:

Türkiye'den Nepal'e gitmenin en iyi yolu tabii ki havayolu. İstanbul'dan Kathmandu'ya THY direk uçuşları var. Pahalı ama konforlu uçuş olsun isterseniz THY bu konuda ideal. Konforsuz olsun ama ucuz olsun diyorsanız buraya sefer yapan çok sayıda yabancı firma var. Ben Air Arabia ile uçtum buraya. İstanbul-Sharjah, Sharjah-Katmandu şeklinde yapılıyor bu uçuş. THY direkt 7 saatte giderken, bu şekildeki bir tercih en az 10 saat ve üzeri oluyor. Bu seyahatten sonra daha konforlu ve daha kısa zamanda varılan havayollarını tercih etmeye karar verdim.


VİZE:

Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına havaalanında vize uygulaması bulunuyor Nepal'in. Uçakta verilen bir belgeyi dolduruyorsunuz ve inişte otomatik makinede giriş işleminizi yapıyorsunuz ve fotoğrafınızı burada çekiliyorsunuz. Daha önceleri vesikalık resim istiyorlarmış ve daha uzun sürüyormuş işlemler ama şimdi hızlanmış bu makine sayesinde. İşlem bitince vize ücretini yatırıp, çıkış alıyorsunuz. Ben 15 gün kalacağım için 25 USD verdim. 30 günlük vize 40 USD, 100 günlük vize ise 100 USD. Eğer bu süreleri aşarsanız, 3 USD yenileme ve 2 USD günlük ceza ödemek durumunda kalıyorsunuz.

PARA:

Nepal'in para birimi Nepal rupisi'dir. Orada bulunduğum dönemde, 1 USD = 105 NR idi. Buraya gelirken dolar getirmek tercih edilmelidir.

YABANCILARA YAKLAŞIM:


Nepalliler o yoksulluğa rağmen sürekli gülen yüzlü insanlar. Ülkenin her yeri gayet güvenli. Özellikle bir çoğu geçimlerini gelen yabancılardan sağladıkları için de turistlere çok saygılı davranıyorlar. Gerçi ellerindeki bir şeyleri size satmak için adeta yapışıyorlar, ama onları da bu konuda mazur görmek lazım çünkü evlerine ekmek götürmek zorundalar.

Çoğunluk hep size kendi dillerinden merhaba (NAMASTE) diye sesleniyorlar, siz de aynı şekilde karşılık verirseniz seviniyorlar ve gülen yüzleri daha da aydınlanıyor. Gerçi bu selam Hinduların selamı ama kimin Hindu kimin Budist olduğunu bilme şansımız yok.


NÜFUS YAPISI:

Nepal'in nüfusu 28 milyon civarında. Nüfusun % 80 Hindu, %12 Budist, %4 Müslüman geriye kalan ise farklı inanışlara sahip. 36 farklı etnisiteden insanın yaşadığı ülkede 123 dil konuşuluyor. Nüfusun %5 ini oluşturan Newari'ler ülke kültüründeki en etkili etnik grup. Turizmle ilgili işlerle uğraşanlar, işlerini görecek kadar, İngilizce biliyorlar.

Çok sakin olmaları nedeniyle, çalışmaları da buna uygun olarak yavaş. Sabırlı olmak gerekiyor, eğer sinirlenirseniz çok üzülüyorlar. Eğitim oldukça kötü durumda ve yaklaşık nüfusun %50 nin okuma yazması yok.

Milli gelir oldukça düşük ve halk çok yoksul. Bu konuları paylaştığım şehir yazılarımda okuyabilirsiniz..


NEPAL'DE ULAŞIM:

Nepal'de şehir içi ulaşım alternatifleri mevcut. Taksi, otobüs ve bisikletli Rişkalar ile yolculuk yapabilirsiniz. Bir kez Kathmandu'da Rişka'ya bindim, önce pazarlıkla bir fiyatta anlaştık ama varınca daha fazlasını verdim. Çünkü çocuğun her tarafından ter boşanıyordu, oldukça yorulmuştu ve gerçekten acıdım çocuğa. Bir daha da binmedim Rişkaya. Eğer taksimetreyi açtırabilirseniz, taksi en iyisi ama genelde açmak istemiyorlar. Siz de gideceğiniz mesafeyi ve zamanı bilemediğiniz için, emin olamıyorsunuz fiyat konusunda. İstedikleri ücretin 1/3 ü ile başlayın pazarlığa..)) Günlük araç kiralamak isterseniz 25USD.

Şehirler arası ulaşımda uçak ve otobüs tercih edilebilir. Uçak ücretleri oldukça yüksek, kısa bir mesafe için bile oldukça yüksek rakam talep ediyorlar. Şehirler arası yollar ise  oldukça kötü. Yollar zaman zaman asfalt olsa da dar ve araç trafiğinin yoğunluğu nedeniyle uzun sürüyor yolculuklar. Hele bir de, ki bir çok yolda var, yol çalışması varsa yandınız. En fazla 10 km. hız ile gidiliyor. Chitwan yazımda da yazmıştım, Chitwan - Kathmandu arası 135 km. mesafede ama varış süresi 7 saat sürdü.


TRAFİK:

Trafik hem şehir içi hem de şehirler arası tam bir felaket. Şehir içi kavşaklarda trafik ışığı yok ve polis durumu idare ediyor. Ama bence bu polisler olmasa trafik daha düzgün hareket eder...)) Ortalık tam bir keşmekeş, tam bir curcuna. Sürücülerin eli kornadan kalkmıyor, tam bir gürültü içinde yapıyorsunuz yolculuğu.

Şehirler arası yolculuk ise tam bir tren katarını andırıyor. İki yönlü de bu görüntü var. Buna sebep yolların bozukluğu ve daha çok ağır vasıtanın yolda olması.

ÇEVRE:

Özellikle Kathmandu çok toz içinde bir şehir. Bahsettiğim trafik içinde yerden sürekli toz kalkıyor. Çoğu insan mutlaka maske ile dolaşıyorlar, ben de zaman zaman maske ile dolaştım. Tabii ki bu toz genizlere dolunca onu temizleme ihtiyacı hissediyorlar. Çok sayıda insanın geniz temizleyerek tükürmesi de hiç de hoş olmayan bir görüntü oluşturuyor.

Yollarda hep çöp yığınları vardı. Ama buna karşın özellikle bir aşı gerektiren durum da yok.

REHBER:

Kathmandu, Patan, Bhaktapur Durbar meydanlarında ve ayrı yerlerde bulunan bazı tapınaklarda mutlaka rehber ile gezmelisiniz. Yoksa çok bir şey anlaşılmıyor gezilen yerlerde. Ama Nepal'de her yerde pazarlık olduğu gibi mutlaka pazarlık yapın rehberlerle de. Kathmandu yazımda, Pashupatinath Tapınağı'nda rehberimin bana yaptığını yazmıştım, para konusunda mutabakat olmadan rehber tutmayın.

PAZARLIK:

Nepal'de pazarlığın sınırı yok, bir şeyi yarı fiyatına, 1/10 fiyatına dahi alabilirsiniz. Dolayısıyla her yapılan alışverişte (kazıklandım mı acaba?) endişesi yaşıyorsunuz. Çok rahatlıkla çok düşük fiyatlar teklif edebilirsiniz, çekinmeyin.


  İYİ SEYAHATLER


Hiç yorum yok: